Łączna liczba wyświetleń

sobota, 17 września 2011

Maanam

Maanam - Boskie Buenos/Żądza pieniądza
Tonpress KAW S-328
1980
*****
Strona A:Boskie Buenos
Strona B:Żądza pieniądza
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska



Maanam - Szare miraże/Stoję, stoję, czuję się świetnie
Tonpress KAW S-334
1980
*****
Strona A:Szare miraże
Strona B:Stoję, stoję, czuję się świetnie
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska





Maanam - Maanam
Wifon LP 028
1981
*****
Kora - śpiew, Marek Jackowski - gitara, Ryszard Olesiński - gitara solowa, Paweł Markowski - perkusja, Zbigniew Namysłowski - saksofon, Ryszard Kupidura -perkusja, Krzysztof Olesiński - gitara basowa
Realizatorzy: Andrzej Poniatowski, Włodzimierz Kowalczyk.
Strona A:
1.Stoję, stoję, czuję się świetnie
2.Boskie Buenos
3.Biegnij razem ze mną
4.Miłość jest cudowna
5.Żądza pieniądza
Strona B:
1.Karuzela marzeń
2.Oddech szczura
3.Szał niebieskich ciał
4.Szare miraże
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska





Recenzja: Tylko Rock 6(10) czerwiec 1992
Autor: Wiesław Królikowski
U schyłku lata 1980 roku robiłem wywiad z Maanamem. Kora nie była jakoś w nastroju do bardziej szczegółowej rozmowy. Usłyszałem od niej: Mam 29 lat i nie lubię jak mi się zawraca głowę.. Marek Jackowski - na szczęście - miał większą ochotę na pogawędkę. Mówił: Zależy nam na dobrym dźwięku i dobrym świetle. Należy szanować młodą publiczność, która przecież najlepiej odbiera i czuje naszą muzykę. Przyznał też mi się, że nadal bardzo lubi Rolling Stonesów i reggae. I że słucha coraz więcej new wave.
Moja rozmowa z Maanamem przypadła na szczególny moment: zespół był w trakcie nagrywania swego debiutanckiego longplaya. Płyta okazała się pierwszym artystycznym manifestem naszej rockowej nowej fali. Dziś można dodać, że dobrze zniosła próbę czasu i - chyba - nadal pozostaje najlepszą pozycją w dorobku Maanamu. A na pewno - najważniejszą.
Ten debiutancki longplay podsumował początkowy okres działalności zespołu, potwierdzil słuszność jego - rok wcześniejszej - przemiany w zelektryfikowany kwintet. Wcześniej Maanam próbował znaleźć własną drogę do rockowej sztuki jako akustyczne trio trochę "ossianujące" i trochę punkowe.
Sztuka zespołu z początku była przede wszystkim sztuką prowokacji: Maanam wziął udział w Opolu 80 i wstrząsnął naszym estradowym światkiem. Jedną piosenką, Boskie Buenos, zerwał zasłonę oddzielającą krajową rozrywkę od tego, co działo się na świecie. Wtedy jeszcze nasza punkowa rewolucja w wydaniu Kryzysu i Tiltu nie miała większego rezonansu. To właśnie Maanam - chcąc tego czy nie - nawrócił u nas wielu na punk.
Pierwszy longplay Maanamu jest już próbką dojrzałego, oryginalnego stylu. Frapującym potwierdzeniem możliwości spółki autorskiej Marek Jackowski - Olga Jackowska czyli Kora.
Do czasu nagrania tej płyty Kora zdążyła potwierdzić swój talent wokalny i nabrała swobody wykonawczej. Do tego stworzyła na estradzie efektowną, drapieżną osobowość. Przysłoniła swoją urodę niemal punkowym image'em: włosy ścięte "na zapałkę", kuse sukienki, dziwne przebrania. Opanowała też punkowy, "wyzywający" sposób śpiewu: krzykliwe melorecytacje, rzucanie głosem. Podejrzewam, że najważniejszym dla niej wzorem była wtedy Siouxsie Sioux, wokalne podobieństwo bywało niekiedy uderzające.
Maanam to popis Jackowskiego w dziedzinie typowo rockowej twórczości. Na płycie przeważały udane piosenki w szybkim tempie, o motorycznym, rock'n'rollowym rytmie, nacechowane przemyślaną prostotą.
Była to - świeżo u nas wtedy brzmiąca - próba zbliżenia się do punku i new wave. Próba nie w pełni konsekwenta, jak choćby przekonuje Oddech szczura, w którym solo gitary nieco rozbija całość. Przy tym część repertuaru mogła też kojarzyć się z rockiem końca lat sześćdziesiątych: Boskie Buenos za sprawą aranżacji było w gruncie rzeczy bardzo Stonestonowskie. Biegnij razem ze mną miało klimat muzyki Jefferson Airplane. Nie zabrakło też wolnego, nastrojowego utworu, z nawiązaniem bo bluesa w warstwie instrumentalnej: Szał niebieskich ciał. Jackowski twierdził, że Maanamem kontynuuje to, co zaczął kiedyś z Vox Gentis. I na pewno coś było w tych jego słowach.
Vox Gentis zakończył swoje istnienie koncertem w Piwnicy Pod Baranami. A i styl Maanamu wynikł - wbrew pozorom - raczej z takiej atmosfery. Był swego rodzaju odmianą poezji śpiewanej. Kora i w tej dziedzinie okazala się oryginalnym talentem. Jako pierwsza u nas zaczęła pisać prawdziwie rockowe teksty. Bezwstydnie subiektywne i osobiste. O lapidarnym, lecz obrazowym języku. Wieloznaczne a zarazem konkretne. Niekiedy o niedbałym stylu, ale świetnie "umuzycznione". Zgoła już mające w sobie rock'n'rollowe brzmienia. Bardzo kobiece lecz uniwersalne. Poważne i równocześnie niepoważne. Jak rock.
Było tu miejsce na swego rodzaju hymn nonkoformisty (Stoję, stoję czuję się świetnie), na dziwne wizje - podobno senne (Oddech szczura), na pure nonsens (Żądza pieniądza). Na pretensjonalno-bezpretensjonalną refleksję nad ludzkim przemijaniem (Szał niebieskich ciał).
Jeśli ktoś chce się o tym wszystkim przekonać - musi sięgnąć po płytę Maanam. Ale myślę, że już ją wszyscy dobrze znamy.
Marek Jackowski o płycie Maanam:
Mieliśmy szczęście, że nagrywał to właściwy człowiek czyli Andrzej Poniatowski, kiedyś perkusista Klanu. Była to praca pełna obustonnego zrozumienia i bardzo fajna. Wydaje mi się, że to jest dobra płyta. Nawet jakość nagrania jest niezła...Trudno mi nie lubić płyty, która ustawiła zespół na rynku. Ponieważ nigdy nie miałem zwykłego gramofonu - zacząłem słuchać naszych wczesnych płyt, gdy już były wydane na kompaktach. Uczucie jest jedno: wzruszenie. Ta płyta jest jak pierwsze dziecko. Te utwory gramy już tyle lat...Szał niebieskich ciał tylko na krótko wypadł z repertuaru. Karuzelę chyba zawsze graliśmy. Żadza pieniądza wróciła do repertuaru i wiem, że jest uważana przez młodych za odlotowy numer, bo tam Richardo (Ryszard Olesiński) gra dłuższą solowkę.

Rozmawiał: Wiesław Królikowski.
Źródło: Tylko Rock Nr 8(24) sierpień 1993.

Maanam - Och, ten Hollywood/Ta noc do innych jest niepodobna
Tonpress KAW S-396
1981
*****
Strona A:Och, ten Hollywood
Strona B:Ta noc do innych jest niepodobna
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska



Maanam - Cykady na Cykladach/1984
Tonpress KAW S-417
1981
*****
Strona A:Cykady na Cykladach
Strona B:1984
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska


Maanam - O!
Pronit M-0001
1982
****
Kora (śpiew), Marek Jackowski (gitara), Ryszard Olesiński (gitara solowa), Paweł Markowski (perkusja), Bogdan Kowalewski (gitara basowa), Tomasz Stańko (trąbka)
Realizatorzy: Włodzimierz Żywioł, Jacek Mastykarz
Stroan A:
1.Bodek
2.O! nie rób tyle hałasu
3.Paranoja jest goła
4.Parada sloni i róża
5.Nie poganiaj mnie bo tracę oddech
Strona B:
1.Die Grenze
2.Zwierzę*(T. Stańko)
3.Pałac na piasku
4.Jest już późno piszę bzdury
5.Ninon* (B. Kaper-M. Malicz)
6.AN-24 "Antonow"
Muzyka: M. Jackowski, słowa O. Jackowska z wyjątkiem *





Maanam - Kocham cię kochanie moje/Elektro Spiro kontra Zanzara
Tonpress KAW S-457
1983
*****
Strona A:Kocham cię kochanie moje
Strona B:Elektro Spiro kontra Zanzara
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska


Maanam – Nocny Patrol
Polton – LPP-007
1984
*****
Wykonawcy: bass – Bogdan Kowalewski, gitara – Ryszard Olesiński, perkusja – Paweł Markowski, vocal – Kora, gitara – Marek Jackowski
Realizacja: Jacek Mastykarz, Neil Black
Strona A:
1.Nocny patrol
2.Jestem kobitą
3.To tylko tango* (muz. M. Jackowski, R. Olesiński)
4.French Is Strange
5.Polskie ulice* (muz. M. Jackowski, R. Olesiński, P. Markowski, B. Kowalewski)
Strona B:
1.Eksplozja
2.Zdrada
3.Raz-dwa, raz-dwa
4.Krakowski spleen
5.Miłość jest jak opium* (muz. M. Jackowski, R. Olesiński, P. Markowski, B. Kowalewski)
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska z wyjątkiem*





Maanam - Mental Cut
Polskie Nagrania Muza SX 2221
1985
***1/2
Wykonawcy:
Kora - vocal, Marek Jackowski - gitary, Ryszard Olesiński - gitary, Bogdan Kowalewski - gitara basowa, Paweł Markowski - perkusja. Gościnnie: John Porter - vocal; Neil Black - gitara, skrzypce, vocal; Andrzej Tylec - perkusja
Realizacja: Reinhard Zwierlein
Strona A:
1.Simple story
2.Mentalny kot
3.Lucciola
4.Dobranoc Albert* (muz. M. Jackowski, R. Olesiński, P. Markowski, B. Kowalewski)
5.Przerwa na papierosa*(R. Olesiński)
Strona B:
1.Nowy przewodnik
2.Kreon
3.You Or Me
4.Kowboje O.K.
5.Lipstick On The Glass
Muzyka: Marek Jackowski, słowa* Olga Jackowska (z wyjątkiem*)





Maanam - Live
Rogot STR 1027
1986
***
Wykonawcy:
Kora - vocal, Marek Jackowski - gitary, Ryszard Olesiński - gitary, Bogdan Kowalewski - gitara basowa, Paweł Markowski - perkusja
Strona A:
1.Polskie ulice* (muz. M. Jackowski, R. Olesiński, P. Markowski, B. Kowalewski)
2.Stoję, stoję - czuję się świetnie
3.Och, ten Hollywood
4.Jest już późno piszę bzdury
5.Parada słoni i róża
Strona B:
1.Kocham cię, kochanie moje
2.Raz-dwa, raz-dwa
3.Espana For Ever* (muz. M. Jackowski, R. Olesiński)
4.Die Grenze
5.French Is Strange
Muzyka: Marek Jackowski, słowa* Olga Jackowska (z wyjątkiem*)





Maanam - Sie ściemnia
Pronit PLP 0091
1988
***
Wykonawcy:
Kora - vocal, Marek Jackowski - gitary, Konstanty Joriadis - instr. klawiszowe, Marcin Ciempiel - gitara basowa, Krzysztof Dominik - perkusja
Realizacja: Andrzej Martyniak
Strona A:
1.For Your Love
2.Caliope
3.Bądź taka, nie bądź taka
4.Kadyks
5.Życie za życie (Gdy skrzywdzisz mnie)
Strona B:
1.Lata dziecinne (Płynny żar)
2.Sie ściemnia
3.Jedyne prawdziwe tango Maanam
4.Wszystko w porządku więc od początku* [muz. M. Jackowski, K. Joriadis, M. Ciempiel, K. Dominik)
Muzyka: Marek Jackowski, słowa: Olga Jackowska (z wyjątkiem*)




1 komentarz: